К основному контенту

Первый критерий эффективной обратной связи.

    Обратная связь или (от английского feedback) фидбек является главным элементом любого эффективного общения, где присутствует больше 2 персон. Обратная связь подразумевает под собой ответную реакцию или отзыв на определенную информацию или действие. Как видите, тут не затрагивается отзыв на человека, поэтому важным критерием качественного фидбека - это обсуждение действия, а не человека.

   Представьте себе, что ваш сотрудник опоздал на работу.
В случае неэффективного и унижающего фидбека вы скорее всего выскажетесь по поводу его личности. Например, "Какой же ты безответственный  и отлынивающий от дел сотрудник!"
Что плохого в данном случае?
1. Человек начнет оправдываться, потому что никто не хочет выглядеть в дурном свете.
2. Человек не предрасположен рационально увидеть проблему, потому что задето его достоинство.
3. Многие управленцы себя будут неловко чувствовать после такого фидбека, так как знают, что задели за живое своего подчиненного.
4. Конструктивного решения проблемы за этим явно не последует, так как управленец с позиции осуждения построил стену преткновения между собой и подчиненным, оказавшим с ним по разные стороны. Подчиненный уже поставлен в позицию защиты себя и своего достоинства.
 
     А теперь, представим пример эффективного фидбека, который описывает ситуацию ( действие), но не человека и его качества!
     Пример: " (назовите по имени человека, например Марина) Марина, ты пришла сегодня на 10 минут позже начала рабочего дня." Другие элементы фидбека мы разберем в другой статье и дополним этот пример). Но что интересного в этом предложении: вы озвучили проблему, четко представив факт- опоздание на 10 минут. Вы никого не осудили, никого не заставили себя чувствовать плохо, но ясно выразили нарушение. Теперь будет легче перейти к решению данной проблемы, чем выслушивать оправдания сотрудника и переходить на пререкания.

    Итак, первый принцип эффективного фидбека: Опишите действия и предоставьте факты, а не описывайте качества человека.
    Небольшой лайфхак, который Вам поможет это проконтролировать: используйте глаголы, а не прилагательные в своем фидбеке и вы точно не ошибетесь!

До новых статей!


Следующая статья : "Второй критерий эффективной обратной связи" 

Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

The habit of being thankful for people that make my life lighter and more successful!

It's super important to acknowledge people that contribute to your development and achievements! That is why I would like to thank people periodically for who am I today!

Jian Reza - is my teacher of Swedish courses. She is amazing, super energetic and very fair person! I feel our group very lucky that we have such a teacher, because It's super interesting to come for dynamic lessons (by the way, our lessons are almost half of the usual working day) and learn by discussing new concepts of Swedish society! She also sometimes organize our visits to museums or libraries and help new comers to integrate faster! I am very thankful for her energy, help to be included in society and her fair attitude to everybody!

Tetiana Siianko - is first person who believed in me and made me part of interesting project in Sweden "Startup Weekend", where I was able to connect with a lot of interesting people, mentors and super active young entrepreneurs. She is also an awesome example …

Thanking the ones, that bring the impact in my life!

Hey, periodically I write about people that I feel very thankful, because they contribute to who I am today! They make me feel happier and show me a better world and many interesting opportunities around! Saying this, I would like to  mention in this article:

1. Inna Gurinova - is one of my best friends from former colleagues, that was always super straight about things and honestly presented her point of view. She is an amazing mom and friend, ready to give you a hand of help, good advice and a doze of positive motivation! I always felt that Inna can come up with a strong opinion about things, having wise arguments behind it!  No matter how far we are now, I am always feeling very happy when we talk  or call each other!

2. Zanda Saulite - is my today's colleague from Swedish courses and neighbor. I like her critical mind and very sharp humor! Zanda always gives  supportive hints during our experience of studding new language, since she knows it quite better then me. She can als…

Trust in yourself is a habit!

Lots of people would be able to achieve better results in their daily life, if they trusted themselves! Unfortunately, in many cases we do not believe 100% that we can achieve what we want. Our thoughts stop us to succeed!
   The good news is that we can change this! Trusting yourself is a habit and could be developed through repetition! Since we feel unsure in 2 cases:
1) when we experience something for the first time, we deal with something unknown.
2) when we experienced something negative previously  and have to repeat similar experience.

For example, when you have to talk in front of the audience, your emotions defined by previous experiences. If you didn't had the supportive audience before - you will feel very insecure or even stressed. Have you ever noticed that people, that have been supported by their family in childhood, feels more self confident and sure when they talk about something or take actions? It's because they have positive experience and are not afra…